سهیلا زمینی؛ لیلی برزگری؛ تورج هاشمی؛ رقیه کیانی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 207-222
چکیده
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی" را تکمیل کردند. نتیجهی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. و بین جهتگیری بیانگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همچنین نتیجههای تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بیانگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهتگیریهای انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید میکند.